Bouwsector

Ontwikkelingen voor het bouwbedrijf in 2017

Trends in de bouwwereld

Trends volgen elkaar in rap tempo op. We gaan steeds meer richting een high tech toekomst, waarin alles met iedereen is verbonden. Zo ook in de bouwwereld. Welke trends zijn er anno 2017 te zien en waardoor worden deze eigenlijk veroorzaakt? In dit blog duiken we dieper in op dit onderwerp. Voor aankomend jaar zijn een aantal belangrijke thema’s in kaart gebracht die hier de revue zullen passeren. Waar een bouwbedrijf rekening mee dient te houden. Denk aan duurzaamheid, optimalisatie van bouwprocessen, en veranderingen in bouwopgaven. Hoe beïnvloeden deze thema’s de bouwsector?

Ruimte voor ontwikkeling

De Nederlandse markt verandert voortdurend. Denk aan veranderingen op de woningmarkt en diensten als taxiservice Uber en Airbnb zetten de wereld op zijn kop. Hoe komt het eigenlijk dat deze diensten ruimte hebben kunnen krijgen op de Nederlandse markt? Dat komt door een combinatie van factoren, bijvoorbeeld verspilling, de klant die niet mee mag denken in het keuzeproces of als er weinig duidelijkheid heerst over de kwaliteit van producten en/of diensten. In dat geval ontstaat er voor innovatieve diensten een niche, waar men uiteraard gretig op zal inspringen. Zo ook in de bouwwereld. Al deze factoren zijn aan de orde in de bouwwereld:

  • Door inefficiënte bouwprocessen ontstonden er hoge faalkosten en verspilling
  • Er is jarenlang niet gebouwd volgens de klantwens, de klant is maar ‘lastig’
  • Het bouwproces is voor veel opdrachtgevers onduidelijk m.b.t. waardetoevoeging

Hoewel de bouwwereld weer aantrekt, we de crisis achter ons hebben gelaten en we weer geneigd zijn om zoals vanouds weer aan de slag te gaan, is het voor een bouwbedrijf nodig rekening te houden met bovenstaande factoren. Zeker om een volgende malaise te voorkomen.

Klantgericht denken

Om de klant als opdrachtgever meer bij het bouwproces te betrekken, zullen bouwbedrijven meer klantgericht moeten gaan denken. Dit is de eerste stap naar tevreden klanten, waardoor een bouwbedrijf de continuïteit en het succes van het bedrijf kunnen blijven waarborgen. Hierin liggen dan ook duidelijk verbetermogelijkheden. Zeker vanwege het feit dat werknemers van een bouwbedrijf de eigen klantgerichtheid vaak relatief laag beoordelen.

Meer weten over uw bouwproject?

Wilt u meer weten over uw eigen bouwproces? Gaat u zelf verbouwen? Neem dan contact op met een bouwbedrijf dat op de hoogte is van alle ontwikkelingen op de markt en met u meedenkt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *